"Гоце" действал с "Тодор" и "Иван"

Posted by Maketo Maketo
вестник "168 часа"
17.08.2007
автор: Теодор Насков

(на снимката: Генади Генадиев)

Аферата "Гоце" е част от мащабно мероприятие на ДС и ЦК на БКП. Целта му е възраждането на ВМРО като начин за противодействие на прохождащото в началото на 90-те ДПС. Това твърдят пред "168 часа" историци и бивши членове на централното ръководство на ВМРО.

В разработката освен Първанов главни действащи лица са още двама души. В момента единият от тях е начело на ВМРО, а другият - бивш депутат и посланик на България. Псевдонимите им са Тодор и Иван. Агентурните имена идват от тримата легендарни водачи на ВМРО Гоце Делчев, Тодор Александров и Иван Михайлов.

Началото на операцията е поставено в средата на 80-те, когато група младежи с неформални лидери Красимир Каракачанов (Иван), Георги Първанов (Гоце) и Евгени Еков (Тодор) стават част от младежката организация към съществуващия тогава Съюз на македонските културно-просветни дружества, разказват участници в събитията. Акцията тръгва с личната благословия на Пенчо Кубадински, който като член на ЦК на БКП препоръчва Гоце, Тодор и Иван на председателя на съюза проф. Димитър Гоцев, твърдят активисти на ВМРО.

"Сега, като се върна назад, ми става ясно, че един от Първанов, Каракачанов или Еков е трябвало да оглави ВМРО с помощта на ДС и ЦК на БКП, който е пуснал тримата на една писта" - казва Стойчо Кузев, бивш общински съветник от листата на ВМРО в Пловдив.

През май 2006 г. Каракачанов официално бе обявен от МВР, че е регистриран като агент на ДС с псевдоним "Иван".

Странното в случая е, че и при него, както и при Гоце няма данни да е давал съгласие и да е подписвал декларация за сътрудничество. Още по-странното е, че агент Иван е към Шесто управление на ДС,а за колегата му Гоце в момента се твърди, че е бил към Първо управление. Твърди се също така, че и Каракачанов като Първанов само е изготвял анализи.

"Каракачанов е Иван, но не съм сигурен дали на Евгени Еков са дали псевдонима Тодор", коментира бившият председател на ВМРО проф. Димитър Гоцев.

Той предполага, че когато бъдат разсекретени досиетата на депутатите-агенти на ДС, името на Евгени Еков ще бъде сред тях.

Красимир Каракачанов остана изненадан от твърденията на бившия лидер на ВМРО и определи всичко като пълни глупости. Каракачанов казва, че е виждал Пенчо Кубадински само по телевизията, но не и на живо.
Еков също определи твърденията като измислица.

"Не съм бил агент Тодор. По времето, за което говорят бях учител в Плевен", казва Еков (според разсекретените документи на ДС, Еков е бил агент Виктор б.а.).

"Ролята на Първанов и Каракачанов е ясна. Интересно кой е третият? Според някои това е Еков, други смятат, че е Спас Ташев, Николай Кънчев или Анатоли Величков", казва на свой ред историкът Генади Генадиев, председател на ВМРО "Гоце Делчев" - Варна.

Ученият си спомня, че още през 1985 г. Пенчо Кубадински води в Македонския дом в София три млади момчета и обявява, че те ще поемат организацията.

Гоце, Тодор и Иван са представени на шефа на Съюза на македонските културно-просветни дружества доц. Димитър Гоцев и няколко години покъсно думите на Кубадински се сбъдват.

"През 1990 г. забелязах, че около първия председател на ВМРО доц. Гоцев се въртяха непознати студенти завършили история при него. Начело отново бяха Първанов, Евгений Еков и Каракачанов, за които покъсно стана ясно, че са агенти на ДС", спомня си и Стойчо Кузев.

В началото на 90-те Първанов вече има впечатляваща академична кариера. Според някои това не е случайно и има връзка с участието му в "Света троица" агенти.

"Първанов го засякох за пръв път в БАН. Беше защитил дисертация веднага след завършването си.
За разлика от него аз трябваше дълго да чакам. Пречка се оказа липсата на партийна книжка. Опитаха се
да ме вербуват като намекваха, че ако се съглася, проблемът ще изчезне. Отказах и трябваше да чакам няколко години
", разказва Генадиев.

Следващата среща на историка с тримата е покрай възстановителния конгрес на ВМРО през януари 1990 г. Няколко месеца по-късно Първанов мистериозно изчезва и не се появява на първия редовен конгрес на възстановената ВМРО през декември същата година.

"И до днес не мога да си обясня защо така изчезна. Първанов има добри неща, писани по македонския въпрос, и няколко пъти го търсих за консултация, но безуспешно", чуди се Генади Генадиев от ВМРО-Варна. За бившия член на централното ръководство на ВМРО Стойчо Кузев мистерията с изчезването на Първанов има просто обяснение.

Той твърди, че Гоце е прецакан от другите двама в "Светата троица" Тодор и Иван.

"Събитията през 1990-1991 г. са изключително интересни. Каракачанов и Еков с помощта на службите спретнаха вътрешен преврат във ВМРО и принудиха Гоцев да подаде оставка от председателското място", спомня си Кузев.

По думите му Каракачанов и Еков уличават във финансова измама Гоцев. Те се сдобиват с документи, че той е взел командировъчни както от България, така и от Щатите при пътуване отвъд океана за конгрес на Македонската патриотична организация.

"Беше пълна излагация. Сумата беше около $2000 -3000, а бюджетът на ВМРО е над $1 млн. За мен остава загадка как Каракачанов и Еков, двете млади лъвчета на ДС, са разбрали за измамата. След като беше уличен в измама, Гоцев получи хипертонична криза и влезе в болница. Каракачанов и Еков не го оставиха на мира и там. Отидоха и го принудиха да подпише оставка", разказва Кузев.

Според него превратът бил класическо мероприятие на ДС, защото "лъвчетата" нямало откъде да знаят за измамата с командировъчните. По думите му в това няма нищо странно, защото още преди 89-та т.нар. македонски културно-просветни дружества били под строгия контрол на ДС.

"Член съм на централното ръководство на ВМРО още от възстановителния конгрес през 1990 г. Години след това продължавах да вярвам, че възраждаме истинската организация. Сега разбирам, че не е било така", усмихва се иронично Кузев.

След преврата, с който Гоцев е отстранен, мястото му е заето от Стоян Бояджиев. В същото време Еков и Каракачанов стават секретари на ВМРО.

"По този начин двамата прецакаха колегата си Първанов, който беше на една писта с тях, но имаше нещастието да е протеже на Гоцев. Така те овладяха организацията, а Първанов беше насочен към резервната писта - да прави кариера в БСП", твърди Кузев.

По-късно Евгени Еков на свой ред "излиза от играта" и става посланик в Молдова. Така от "Великолепната тройка" остава само Каракачанов, който официално оглавява ВМРО.

Според историка Генадиев стратегът зад преврата във ВМРО е загадъчен висш офицер от тайните служби. Той е в комитската организация още от възстановяването и дори получава личен кабинет наравно с председателя.

"Така и не ми стана ясна ролята на този човек - мисля, че Тодев се казваше. Момчетата само ми казваха, че бил голям разузнавач. Никога не го лансираха, седеше си в сянка и даваше акъл. Всички казваха за него: "Голямо ченге, голяма работа!", спомня си Генади Генадиев.

Мистериозният Тодев организирал най-важните мероприятия на новоизбраното ръководство на ВМРО.
"Например първата среща с Доган Тодев я организира. Имаха го за умен човек и винаги се допитваха до него. Като млад германците го подготвят за шпионин, но след това минава на страната на руснаците и е обучен в дезинформацията. Реално Тодев беше вторият човек след председателя на ВМРО Стоян Бояджиев. Още от пръв поглед си личеше, че не е случаен човек - винаги ходеше с изискан габардинен костюм, златен пръстен и лъснати до блясък обувки", връща лентата назад Генадиев.

Историкът не е изненадан, че човек от тайните служби е дърпал конците във ВМРО като съветник на Каракачанов и Еков.

"Питам ги защо го водят. Той, викат, е мозъкът на ВМРО. Сега, като се върна назад, много неща се подреждат, но ролята на Тодев си остава загадка", казва Генадиев.

Според историка, Тодев единствен от старите хардлайнери настоявал за политизиране на ВМРО. Тази идея не се харесвала особено, защото ВМРО била считана за обществена организация с културнопросветна дейност.

"Веднъж бившият председател бай Стоян Бояджиев ми се изповяда и вика: "Нашата организация е най-ченгеджийската. Няма друга като нея. Може би само БЗНС е заредена с толкова много ченгета", спомня си още Генадиев.

Линк